پیش بینی قیمت طلا و سکه فردا دوشنبه (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) | بازار طلا با اهرم دلار سقوط کرد پیش‌بینی بورس فردا دوشنبه (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) | شارژ خبری بازار سرمایه در میان ناامیدی سهامداران سکه تمام چند گرم است؟ ایران خودرو با سمند هم خداحافظی کرد تعطیلی ۴۰۰ معدن شن و ماسه در خراسان رضوی دلایل اعتراض خریداران پژو پارس ایران خودرو چه بود؟ آیا ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه دارد؟ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای افزایش حق مسکن ۱۴۰۳ کارگران چه بود؟ | معاون وزیر کار مُنکر شد اخبار فروش حواله خوردو جانبازان تکذیب شد قیمت توافقی با دلار ترجیحی | کالا‌ها با دلار چند تومانی وارد می‌شوند؟ یک کیلو گوشت مرغ، چند؟ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی ایران: ایران دهمین تولیدکننده بزرگ موادمعدنی دنیاست خرید کدام نوع طلا برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان: نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امیدبخشی به بخش خصوصی در ایران است فروشندگان پرقدرت در صحنه بورس امروز ظاهر شدند + عکس (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) محکومیت هزار میلیارد ریالی برای عرضه خارج‌ازشبکه گندم در خراسان‌رضوی واردات ۱.۸ میلیارد دلار طلا برای رفع تعهد ارزی در سال گذشته اولویت اختصاص ارز به صنایع داخلی اعلام شد ریزش قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه جلسات اتاق بازرگانی ایران در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار تکلیف جدی دولت به وزرا؛ نرخ رشد اقتصادی هر دستگاه در سال ۱۴۰۳ هدف‌گذاری شد ایران‌خودرو قیمت جدید هایما S۷ را اعلام کرد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار ارزان شد، کالا نه | شهرآرا علت کاهش‌نیافتن قیمت اقلام را پس از فروکش‌کردن تلاطم‌های ارزی بررسی می‌کند
سرخط خبرها

مزد عزتمندانه؛ خواسته جامعه کارگری | دستمزد منطقه‌ای، جغرافیای اشتغال را به هم می‌زند

  • کد خبر: ۲۰۶۳۲۲
  • ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
مزد عزتمندانه؛ خواسته جامعه کارگری | دستمزد منطقه‌ای، جغرافیای اشتغال را به هم می‌زند
نماینده کارگران در شورای‌عالی کار گفت: بزرگ‌ترین خواسته جامعه کارگری تعیین مزد عادلانه و عزتمندانه‌ای است که شورای‌عالی کار برای کارگران تعیین کند.

به گزارش شهرآرانیوز، اولین جلسه کمیته مزد برای بررسی مزد سال ۱۴۰۳ کارگران امروز، دوشنبه ۲۵ دی ماه، با حضور شرکای اجتماعی برگزار می‌شود. دستورکار جلسه کمیته مزد، تعیین میزان سبد معیشت کارگران است که بر اساس آن میزان افزایش مزد مشخص می‌شود.

در حالی افزایش حقوق کارمندان دولت در سال آینده حدود ۲۰درصد پیشنهاد شده که کارگران با توجه به تورم بالای ۴۰ درصد درخواست افزایش بیشتری دارند.
هادی ابوی، نماینده کارگران در شورای‌عالی کار در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز در این‌باره تصریح کرد: در رابطه با کارگروه مزد که اولین جلسه آن امروز برگزار می‌شود، در دستورجلسه آن بحث آنالیزکردن هزینه‌های خانوار است و همچنین رسیدن به یک نرخ معیشت تا درجلسه نهایی شورای کار مطرح شود.

به گفته نماینده کارگران در شورای‌عالی کار، درخواست و انتظاری که جامعه کارگری دارد این است که شورای‌عالی کار یک مزد عادلانه و عزتمندانه را تصویب کند تا کارگر بدون سختی و ریاضت کشیدن گذران زندگی کند و استاندارد‌های معمولی از نظر خوراک، پوشاک، تحصیل فرزندان، ارتقای سطح علمی خود و خانواده و رفاهیات ابتدایی را داشته باشد. این خواسته کارگران است که در کنار این‌ها زندگی عزتمندانه‌ای را سپری کنند. نه اینکه کارگر برای پوشش هزینه‌های زندگی‌اش مجبور شود شغل دوم و سوم داشته باشد و از سایر مسائل زندگی و رشد فردی غافل شود.

مزد منطقه‌ای دارای ایرادات زیادی است و جغرافیای اشتغال را به هم می‌زند

این فعال در حوزه کارگری درخصوص تعیین مزد منطقه‌ای که این روز‌ها مطرح می‌شود، عنوان کرد: مزد منطقه‌ای جدای از حداقل دستمزد است. برای اینکه به یک نقطه مشترک برسیم باید حداقل مزد را تعریف کنیم، اما این در شرایطی است که بر اساس گفته وزارت کار ما در چهار استان کمبود نیروی کار داریم و هنوز مزد منطقه اجرایی نشده و این یکی از آثار منفی است که مزد منطقه‌ای می‌تواند داشته باشد.

ابوی ادامه داد: اگر در منطقه‌ای بیش از مقدار تعیین شده در قانون کار، مزد منطقه‌ای اعلام شود، قطعا کارگران برای تامین معاش به آن منطقه کوچ خواهند کرد. مسلما اگر مزد منطقه‌ای به صورت رسمی اعلام شود، مشکلاتی هم برای گروه کارگری و هم کارفرمایی به وجود می‌آورد.

نماینده کارگران تصریح کرد: اکنون در قانون هیچ منعی برای کارفرما عنوان نشده که بخواهد حق جذب بیشتری برای کارگر در نظر بگیرد، تنها محدودیتی که درحوزه دستمزد کارگری بخش خصوصی عنوان می‌شود ارسال لیست بیمه به تامین اجتماعی است که ۷ برابر حداقل دستمزد مورد قبول این سازمان نیست. 

به گفته ابوی، مزد منطقه‌ای دارای ایرادات زیادی است و جغرافیای اشتغال را به هم می‌زند و در ظرفیت‌های تولیدی منطقه‌ها تاثیر خواهد گذاشت. باید این موضوع با کارشناسی کامل بررسی شود. در شرایط موجود با کمبود نیروی کار ماهر مواجه هستیم که راهش تعیین مزد منطقه‌ای نیست. راهش تشویقی‌ها و کارانه و حق جذبی است که کارفرما برای کارگردر نظر می‌گیرد، است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->